Tuesday, August 2, 2011

Resepi 2 : Kuih Buah Melaka

Salam Ramadhan Day 3.




KISAH RESEPI SANG PUTERI




KUIH BUAH MELAKA yang juga dikenali sebagai ONDE-ONDE



1. Put guna daun pandan untuk buat pewarna hijau dan juga jadi wangi kuih kita, blend daun, letak sikit je air. Kalau xde daun pandan pakai pewarna hijau pon boleh..





2. Tapis daun pandan yang diblend tadi, masukkan sikit kapur untuk memejalkan kuih, kalau tak letak kuih jadi lembik, susah nak buat bulat2 nanti.





3. Sebab Put buat sikit je dalam 20-25 biji, so guna tepung pulut dalam 1.5-2 cawan aje..Masukkan air pandan tadi sedikit demi sedikit sambil gaul sebati.




4. Sampai jadi doh mcm ni dan tak lembik tak keras sgt. yang sedang2 saja..hehe





5. Potong kecil2 mcm nie gula merah untuk inti nanti





6. Skip kaedah ,hoho . buat doh tadi leper, letak gula merah di tengah2 dan tutup semula, bulatkan dia...*sgt ayat tunggang langgang*hehe. Pastikan air dan mengelegak masa masukkan bebola2 ini.. kuih akan tenggelam masa baru dimasukkan dan timbul bila dah masak. Bila dah timbul tu, angkatlah, dan gaul dengan kelapa muda!






dan hasilnya... tadaaaaa





nyum2...


HAPPY RAMADHAN DAY 03


SOURCE : BROTHERHOOD ARTS

8 comments:

.:shura shushi:. said...

ranjinnye put :)

**selamat bersahur ye

miss puteri said...

shura~ selamat bersahur jugak dear!! rajin sikit2 nie dear! MORNING!!

Hidayati Farhan said...

lagi bape hari nak kawen terus terer buat onde2 ek put? ekeke. kidding. kagum lah org pandai buat kuih ni. sukeee

miss puteri said...

hikhik.. tu lah lagi 44 hari baru nak rajin nie yati!hihi... tak pandai mane pun yg.. bolehlah nak bagi yati mkn..hehe...

♥ Kasut Pink ♥ said...

Baru je 1st day berbuka aritu bincang psl kuih ni. Confius gune tepung pulut ke beras...hehe

miss puteri said...

hehe. tepung pulut dear..hehe... put kurang sikit mkn kuih. tp bulan puasa bulan buat kuih.hehe

~ NANA ~ said...

pandainye dia masak...practice nk jd suri rumah ek? kekekeke

btw nak rasaaaa~

miss puteri said...

heee. belum tahap chef hotel .hihi. utk suami aje boleh lah...ececey..hehe..

nak rasa ye. jap nak pos!hehe